FAYYUM RESİMLERİ
Mısır kökenli mezar resimleridir. Kişi öldükten sonra resimleri mezarların kapakları üstüne yapılır. Mısırdakiler şöyle yapılıyor. Öldükten sonra bir sandık veriliyor. Onun üzerine sağlıklı olduğu zamanlarda yapılan resimler yapıştırılıyor. Birinden alıp diğerine yapıştırılabiliyor. Bu resimlerin özelliği taşınabilir olması. Daha sonra Bizansın gelişmeye başladı dönemlerde biz buna ikon diyeceğiz. Fayyum resimlerinden alınmıştır. Tamamen gerçeğe uygun bir şekilde kişi ölmeden önce gerçek sahneleri gösteriliyor. Balmumu ile yapılıyor o resim asla bozulmuyor. Bizansta görülen bütün portrelerin alındığı yer buradan geliyor. Kişilerin süslenmesi başta Bizans olmak üzere , azizlere kadar aynı şekilde görülüyor. Ölen kişilerin başında diadem var.
Katakomplar
Bizansa
ait özel bir mimari değil. En çok kullanılan dönem Roma. Mezopotamyada çok
görülüyor. Süslenmesi Bizans ve roma’da. Bizans’ta gizli gizli olduğu için yer
altında yapılıyor. Vazgeçilmez bir barınak olarak görülüyor. Hristiyanlık ile
ilgili resimler yapılıyor. Sembollere geçiyorlar. Resim teknikleri oturmamış
olduğu için. Ekmek, balık , şarap, asma yaprakları , görülüyor. Henüz incil
yazılmamış. Tevrat resimleri yapılıyor. Öncelikli olarak tevrattan alınmış
sahneler ön plana çıkıyor. Bunları geliştirerek hristiyan resimlerini yaymaya
başlıyorlar.
Roma
– Callixtus Katakomb
2
ve 3. yüzyıllarda kullanılmıştır. İçindeki freskler
önemlidir.
Son
akşam yemeği: açık renk tonda, kırmızı çizgilerle çevrelenmiştir.
İyi çoban Tasviri: Tümü ile ilk çağ resim gelenek ve tekniklerine uygundur. Yanında sürünün hayvanları omzunda bir kuzu görülüyor canlı bir tasvirdir. İri bir vücut sağlamca ayakta durmaktadır. Plastik değeri verilmiştir.
San
Sebastiano Katakomp
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEguE08JYuYdB_ikjFFoZqdeOdtpOc6liqpHpQV59geZBeSz87TnO9wL4z4Lm4YVNeCC0Y1hWSfsldbe9Tog9-jSwfZv2I978ohK3F2_1MZMCaSUodalF3czAQx7PwBpTbHQFvR8v-UVa6xL/s400/qqdsasan+sebsas.jpg)
Solda güvercinin ağzında zeytin dalı, temsili Nuh'un gemisinden güvercinin geri dönmesi sahnesini sembolize ediyor.
Cummadilla
katakomp
Geç
dönemde içine resim yapılmıştır. Burada figürler biraz roma, biraz bizans,
hristiyanlık ve paganlık harmanlanmıştır.
Ekmeklerin
çoğaltılması ve kutsanması: Yerde bir sürü sepet ve İsa'yı sembolize eden bir
kuzu
İsa’nın
iki yanında Alfa ve Omega İşaretleri bulunuyor. Herşeyin başlangıcı ve Sonu İsa
demektir. Yunan alfabesinin ilk ve son harfleridir.
İznik
Hypoge
Odanın üstü beşik tonozla biter, tavan kasetli bir biçimdedir. 5. Yy özelliklerini taşımaktadır. Burada kullanılan çiçek motifinin adı haşhaştır. Bizans’ta çok kullanılan bir motiftir. Haşhaş: ölümü ve ölümsüzlüğü simgeler. Yunan mitolojisinden de tek gözlü Argos’un bayılmasına sebep olan bitki olarak tanırız.
Genel
İlk Resim
Hristiyanlar Kudüs'ten getirdikleri yağları Monza Ampulleri denen kaplara koyarlar. Bu güzel
kokulu yağları ölülerine sürerler. Bu ampullerin üzerine hacda gördükleri
şeyleri çizerler.
Yorumlar
Yorum Gönder