Ana içeriğe atla

BİZANS RESİM SANATI 2




FAYYUM RESİMLERİ

Mısır kökenli mezar resimleridir. Kişi öldükten sonra resimleri mezarların kapakları üstüne yapılır. Mısırdakiler şöyle yapılıyor. Öldükten sonra bir sandık veriliyor. Onun üzerine sağlıklı olduğu zamanlarda yapılan resimler yapıştırılıyor. Birinden alıp diğerine yapıştırılabiliyor. Bu resimlerin özelliği taşınabilir olması. Daha sonra Bizansın gelişmeye başladı dönemlerde biz buna ikon diyeceğiz. Fayyum resimlerinden alınmıştır. Tamamen gerçeğe uygun bir şekilde kişi ölmeden önce gerçek sahneleri gösteriliyor. Balmumu ile yapılıyor o resim asla bozulmuyor. Bizansta görülen bütün portrelerin alındığı yer buradan geliyor. Kişilerin süslenmesi  başta Bizans olmak üzere , azizlere kadar aynı şekilde görülüyor. Ölen kişilerin başında diadem var.


Katakomplar
Bizansa ait özel bir mimari değil. En çok kullanılan dönem Roma. Mezopotamyada çok görülüyor. Süslenmesi Bizans ve roma’da. Bizans’ta gizli gizli olduğu için yer altında yapılıyor. Vazgeçilmez bir barınak olarak görülüyor. Hristiyanlık ile ilgili resimler yapılıyor. Sembollere geçiyorlar. Resim teknikleri oturmamış olduğu için. Ekmek, balık , şarap, asma yaprakları , görülüyor. Henüz incil yazılmamış. Tevrat resimleri yapılıyor. Öncelikli olarak tevrattan alınmış sahneler ön plana çıkıyor. Bunları geliştirerek hristiyan resimlerini yaymaya başlıyorlar.


Roma – Callixtus Katakomb

2 ve 3. yüzyıllarda kullanılmıştır. İçindeki freskler önemlidir.
Son akşam yemeği: açık renk tonda, kırmızı çizgilerle çevrelenmiştir.




İyi çoban Tasviri: Tümü ile ilk çağ resim gelenek ve tekniklerine uygundur. Yanında sürünün hayvanları omzunda bir kuzu görülüyor canlı bir tasvirdir. İri bir vücut sağlamca ayakta durmaktadır. Plastik değeri verilmiştir.











Ekmek ve balığın çoğaltılması: Balık üzerinde bir sepetle ekmekler var. Sembolik olarak çizilmiştir. Olayı açıklaması yeterlidir.







San Sebastiano Katakomp

İçine baktığımızda son derece primitiftir. Kırmızı ve bordo renkli çizgiler bunların içinde küçük küçük hayvan tasvirleri bulunuyor.
Solda güvercinin ağzında zeytin dalı, temsili Nuh'un gemisinden güvercinin geri dönmesi sahnesini sembolize ediyor.
















Cummadilla katakomp

Geç dönemde içine resim yapılmıştır. Burada figürler biraz roma, biraz bizans, hristiyanlık ve paganlık harmanlanmıştır.
Ekmeklerin çoğaltılması ve kutsanması: Yerde bir sürü sepet ve İsa'yı sembolize eden bir kuzu

İsa’nın iki yanında Alfa ve Omega İşaretleri bulunuyor. Herşeyin başlangıcı ve Sonu İsa demektir. Yunan alfabesinin ilk ve son harfleridir.







İznik Hypoge

Odanın üstü beşik tonozla biter, tavan kasetli bir biçimdedir. 5. Yy özelliklerini taşımaktadır. Burada kullanılan çiçek motifinin adı haşhaştır. Bizans’ta çok kullanılan bir motiftir. Haşhaş: ölümü ve ölümsüzlüğü simgeler. Yunan mitolojisinden de tek gözlü Argos’un bayılmasına sebep olan bitki olarak tanırız.

Genel İlk Resim

Hristiyanlar Kudüs'ten getirdikleri yağları Monza Ampulleri denen kaplara koyarlar. Bu güzel kokulu yağları ölülerine sürerler. Bu ampullerin üzerine hacda gördükleri şeyleri çizerler.



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İKONOGRAFİ 4 -İNCİL

İNCİL Zekeriya: Hirodes'in Yahudiye kralı olduğu günlerde, Zekeriya adında bir kahin vardı. Onun karısı da Harun kızlarından Elisabeth idi. Her ikisi de Tanrı indinde salih olup Rabbin bütün emirleri ve hükümlerinde kusursuz yürümekteydiler. Kısırlık tevratta çok işlenen bi konudur. Elisabet kısır olduğu için çocukları yoktu ve ikiside çok yaşlıydı.  Zekeriya Tanrı'nın huzurunda kahinlik hizmetini ederken, buhur yakmak için mabede girme sırası ona geldi. İçerideyken Rabbin bir meleği Zekeriya'ya göründü. Zekeriya onu görünce şaşırdı ve korktu. Fakat melek ona, korkmamasını ,Elisabeth'in bir oğul doğuracağını, adını Yahya(Ioannes) koymasını, çocuğun Rabbin gözünde büyük olacağını, daha anasının  karnındayken Ruhülkudüsle dolu olarak doğacağını, İsrail oğullarından birçoğunu Rabbe döndüreceğini söyledi.  Zekeriya, karısı ve ikisi yaşlı olduğundan sözlerine inanmadı. Melek Cebrail(Gabriel) anlattıkları gerçekleşene kadar onun dilinin tutulmasını sağladı. Zekeriya mab...

İKONOGRAFİ 1

HRİSTİYAN İKONOGRAFYASINDA GÖRÜLEN MUSEVİ DİNİ İLE İLGİLİ KONULAR  DÜNYANIN YARATILIŞI Yaratılışın İlk Günü- Işık  ve Karanlığın Ayrılması Çizen: Michelangelo Yer: Sistine Şapeli Başlangıçta Tanrı gökleri ve yeri, ardından Sular'ı ve Işık'ı yaratmıştır. Sonra gündüzle geceyi ayırdı. Suların ortasında kubbe yaratarak ona Gök dedi ve Gök altındaki suları bir noktaya çekerek Karalar'ı yarattı. Tohumları kendisinde olan, çimen,meyve,sebze gibi bitkileri ortaya çıkardı. Ardından Gece gökyüzüne Işıklar yerleştirdi. İki büyük ışık yarattı ve onları göklerin kubbesine koydu. Sular canlı varlıklarla doldu. Dünyanın yaratılmaya başlamasının dördüncü günü tüm sular ve denizler canlılarla süslendi. Beşinci gün dünya uçan kuşlarla doldu. Altıncı gün ise sığırlar, sürüngenler ve değişik hayvanlar yaratıldı ve tüm bunlara hakim olması için Tanrı kendi suretinde insanı yaratmak istedi ve yarattı. Onları Dişi ve erkek yaratıp, çoğalınız emrini ver...

Bizans Resim Sanatı 1

Aynaroz Manastırı: Resim Sanatının ana kaynağı burada bulunuyor. Araştırmacı Didron çalışmalar yapıyor. Aynaroz Manastırları bugün Selaniğin üzerindeki 24 tane manastırdan oluşur. İstanbul'a ait İstanbul Manastırı Sina'ya ait Sina Manastırı gibi pek çok Hristiyanlık merkezlerine ait. Işin ilginç tarafı buraya Sadece erkekler girebilir.  Kadın tavuk bile giremez. Bunun Dışında aynaroz Manastırı'nın ortak bir özelliği daha var. Hepsinin bünyesinde Dünya'da belki de Ulaşılması mümkün olmayan el yazmaları mevcut. Tabii Burası Osmanlı dönemine son derece kadar katı kurallarla yönetiliyor.Osmanlı döneminde hatlar biraz gevşiyor. İşte tam bu gevşeme arifesinde Bugünkü kimliğine Henüz daha bürünmedikten önce Bütün Avrupalıların ağzı sulanarak gittikleri yerlerden biri. Burada bulunan bütün el yazmaları bu dönemde yavaş yavaş Batıya doğru gidiyor. Gerçi bugün orada binlerce el yazma Eser bulunuyor. Ama ne yazık ki bazı özel el yazmaları bugün avrupaya , başta roma olmak ü...